Πολεμικά αεροσκάφη της περιόδου 1940-1941

Με την έναρξη του Ελληνοιταλικού Πολέμου και την είσοδο της Ελλάδας στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, την 28η Οκτωβρίου 1940, η διάταξη μάχης της Αεροπορίας περιλάμβανε κατανομή του αεροπορικού δυναμικού, μεταξύ των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, με αποτέλεσμα ο Στρατός, το Ναυτικό και η Αεροπορία να κρατήσουν στον επιχειρησιακό τους έλεγχο τα αεροσκάφη που εξυπηρετούσαν το δόγμα επιχειρήσεών τους.
Κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων της περιόδου 1940-1941, οι Μοίρες Δίωξης εκτέλεσαν 804 πολεμικές αποστολές, που αντιστοιχούν σε 1530 ώρες πτήσης. Αντίστοιχα, τα βομβαρδιστικά αεροσκάφη εκτέλεσαν 237 πολεμικές αποστολές, πετώντας 926 ώρες.
Τέλος, τα αεροσκάφη Στρατιωτικής Συνεργασίας πέταξαν αντίστοιχα 252 ώρες σε πολεμικές αποστολές.

Avia B-534 (verze II)

  • Ρόλος: Μαχητικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 9.40m, Mήκος 8.10m, Ύψος 3.15m
  • Κινητήρας: 1 x Hispano Suiza 12Y-21 (860 hp)
  • Οπλισμός: 4 × 7,92 mm πολυβόλα τύπου Vickers MK30
  • Πλήρωμα: 1
  • Αριθμός: 2
  • Χώρα Κατασκευής: Τσεχοσλοβακία
  • Περίοδος χρήσης: 1936 – 1941

Το Avia B-534 αποτέλεσε τη δύναμη δίωξης των αεροποριών αρκετών χωρών στα χρόνια που προηγήθηκαν του Β’ Π.Π.. Την 18η Αυγούστου 1936 δύο Β-534 δωρίσθηκαν από τον ομογενή κ. Κουταρέλλη στην Ελληνική Βασιλική Αεροπορία. Αναφέρεται ότι την περίοδο 1937-1940 χρησιμοποιήθηκαν ως επιχειρησιακά εκπαιδευτικά. Τα δύο αεροσκάφη ήταν βαμμένα σκούρο πράσινο χρώμα στις επάνω επιφάνειες και με ανοιχτό γαλάζιο στις κάτω.


Avro 504N/O

Το Avro 504 υπηρέτησε ως το βασικό εκπαιδευτικό του Ναυτικού Αεροπορικού Σώματος. Τα πρώτα έξι παραγγέλθηκαν το 1925, ενώ ένας μικρός αριθμός επιπλέον αεροπλάνων κατασκευάστηκε στο Εργοστάσιο Αεροπλάνων Φαλήρου το 1934-1935. Η έκδοση 504Ο ήταν εφοδιασμένη με πλωτήρες και διαφορετικό πηδάλιο διεύθυνσης. Οι δύο εκδόσεις υπηρέτησαν με την Πολεμική Αεροπορία μέχρι τον Β΄Π.Π..

  • Ρόλος: Εκπαιδευτικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 10.97m, Mήκος 8.81m, Ύψος 3.18m
  • Κινητήρας: 1x Armstrong Siddeley Lynx IV (160 hp or 180 hp) or Lynx IVC (215 hp)
  • Πλήρωμα: 2
  • Αριθμό : 6+
  • Χώρα Κατασκευής: Μεγάλη Βρετανία
  • Περίοδος σε υπηρεσία : 1925 – 1941

Το Avro 504 υπηρέτησε ως το βασικό εκπαιδευτικό του Ναυτικού Αεροπορικού Σώματος. Τα πρώτα έξι παραγγέλθηκαν το 1925, ενώ ένας μικρός αριθμός επιπλέον αεροπλάνων κατασκευάστηκε στο Εργοστάσιο Αεροπλάνων Φαλήρου το 1934-1935. Η έκδοση 504Ο ήταν εφοδιασμένη με πλωτήρες και διαφορετικό πηδάλιο διεύθυνσης. Οι δύο εκδόσεις υπηρέτησαν με την Πολεμική Αεροπορία μέχρι τον Β΄Π.Π..


Avro 621 Tutor

  • Ρόλος: Εκπαιδευτικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 10.36m, Mήκος 8.04m, Ύψος 2.92m
  • Κινητήρας: 1x Armstrong Siddeley Lynx IVC (215 or 240 hp)
  • Πλήρωμα: 2
  • Αριθμός: 59+
  • Χώρα Κατασκευής: Μεγάλη Βρετανία/Ελλάδα
  • Περίοδος χρήσης: 1932 – 1941

Το Avro 621 Tutor επιλέχθηκε ως το βασικό εκπαιδευτικό κατά τη διαδικασία αναδιοργάνωσης της Πολεμικής Αεροπορίας, μεταξύ 1936 και 1940, επικρατώντας του D.H.82A Tiger. Τριάντα αεροπλάνα βρετανικής κατασκευής παραδόθηκαν το 1936, ενώ τουλάχιστον 62 επιπλέον επρόκειτο να παραχθούν στην Ελλάδα.
Το Δεκέμβριο του 1939 ήταν διαθέσιμα 59 Tutor, και 30 επιπλέον βρίσκονταν υπό κατασκευή στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων, με ρυθμό παραγωγής περίπου 7 αεροπλάνα τον μήνα. Σε έγγραφα της εποχής αναφέρονται διάφορες Μοίρες Εκπαίδευσης υπό συγκρότηση, εν αναμονή παράδοσης νέων αεροπλάνων.
Αρκετά είχαν τροποποιηθεί για να αποκτήσουν δυνατότητες ανάστροφης πτήσης, ενώ κάποια άλλα διέθεταν όργανα νυκτερινού φωτισμού ή έφεραν εξοπλισμό ρυμούλκησης εναέριων στόχων. Χρησιμοποιήθηκαν, επίσης, για εκπαίδευση σε ακροβατικούς ελιγμούς, σε νυχτερινές πτήσεις και σε εκπαίδευση βολών.
Μικρός αριθμός τους ενσωματώθηκε σε Πολεμικές Μοίρες και ανέλαβε ρόλο αεροσκάφους συνδέσμου κατά τις επιχειρήσεις του 1940-1941. Τουλάχιστον τέσσερα Tutor διέφυγαν στην Αίγυπτο.


Avro 626

  • Ρόλος: Εκπαιδευτικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 10.36m, Mήκος 8.04m, Ύψος 2.92m
  • Κινητήρας: 1x Cheetah V (260 hp)
  • Πλήρωμα: 3
  • Αριθμός: 21
  • Χώρα Κατασκευής: Μεγάλη Βρετανία
  • Περίοδος χρήσης: 1937 – 1941

Το Avro 626 ήταν ένα τριθέσιο αεροπλάνο προκεχωρημένης εκπαίδευσης, βρετανικής κατασκευής. Σχεδιάστηκε εξαρχής ως εξαγωγικό μοντέλο και χρησιμοποιήθηκε από την Πολεμική Αεροπορία μεταξύ 1937 και 1941 σε 10 διαφορετικές εκπαιδευτικές διαμορφώσεις, με το πλήρωμα να καταλαμβάνει συνήθως τις δύο από τις τρείς θέσεις, αναλόγως του μεταφερόμενου εξοπλισμού.
Χρησιμοποιήθηκε κυρίως για επιχειρησιακή εκπαίδευση, φέροντας ένα πολυβόλο σε περιστρεφόμενη βάση, φωτογραφική κάμερα ή άλλο εξοπλισμό, ενώ κάποια έφεραν φορείς εκπαιδευτικών βομβών.


Avro Anson MK I

  • Ρόλος: Εκπαιδευτικό / Ναυτικής Συνεργασίας
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 17.22m, Mήκος 12.88m, Ύψος 3.99m
  • Κινητήρας: 2 x Armstrong Siddeley Cheetah IX (350 hp)
  • Οπλισμός: 2 × .303in πολυβόλα τύπου BROWNING M3
  • Πλήρωμα: 3
  • Αριθμός: 12
  • Χώρα Κατασκευής: Μεγάλη Βρετανία
  • Περίοδος χρήσης: 1939 – 1942

Η Ελλάδα παράγγειλε το 1938 δώδεκα Avro Anson Mk I τα οποία χρησιμοποιήθηκαν από τη 13η Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας σε αποστολές περιπολίας και συνοδείας το 1940-1941. Τουλάχιστον πέντε διέφυγαν στην Αίγυπτο, όπου και σχημάτισαν τον αρχικό κορμό της Πολεμικής Αεροπορίας στη Μέση Ανατολή, υπηρετώντας πάντα με τη 13η Μοίρα, έως την αντικατάστασή τους από τα Blenheim Mk IV.


Bloch MB.151

  • Ρόλος: Μαχητικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 10.54m, Mήκος 9.10m, Ύψος 3.03m
  • Κινητήρας: 1 x Gnome Rhone 14N-25 (1080 hp)
  • Οπλισμός: : 4 x 7,50 mm πολυβόλα τύπου MAC 1934, 2 x 20 mm πυροβόλα τύπου HISPANO 404
  • Πλήρωμα: 1
  • Αριθμός: 9
  • Χώρα Κατασκευής: Γαλλία
  • Περίοδος χρήσης: 1939 – 1941

Η Πολεμική Αεροπορία παρήγγειλε είκοσι πέντε αεροσκάφη τον Σεπτέμβριο του 1939, όμως η συνθηκολόγηση της Γαλλίας και η εξέλιξη των γεγονότων επέτρεψαν την παράδοση εννέα μόνο αεροπλάνων, τα οποία εντάχθηκαν στην 24η Μοίρα Διώξεως με αποστολή την άμυνα των Αθηνών και βάση την Ελευσίνα. Ωστόσο, εξαιτίας των χαμηλών επιδόσεών τους, επιφορτίστηκαν κυρίως με καθήκοντα εκπαίδευσης. Λόγω ελλείψεως ανταλλακτικών και του μικρού τους αριθμού, τα ΜΒ.151 δεν μπόρεσαν να επηρεάσουν τις εξελίξεις του Ελληνο-ϊταλικού πολέμου. Τα ΜΒ.151 ήταν βαμμένα με τη Γαλλική παραλλαγή της περιόδου και έφεραν εθνόσημα στην άτρακτο και στις κάτω επιφάνειες των πτερύγων.


Breguet Bre XIV A2

  • Ρόλος: Βομβαρδιστικό / Αναγνωριστικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 14.33m, Mήκος 8.87m, Ύψος 3.30m
  • Κινητήρας: 1 x Renault (300 hp)
  • Οπλισμός: 2 × .303in πολυβόλα τύπου Lewis, 660 lb φορτίο βομβών
  • Πλήρωμα: 2
  • Αριθμός σε υπηρεσία: 12+
  • Χώρα Κατασκευής: Γαλλία
  • Περίοδος σε υπηρσία: 1917-1931

Το Bre XIV εισήλθε στην ελληνική υπηρεσία τον Νοέμβριο του 1917 με τις 532 και 533 Μοίρες Αναγνώρισης – Βομβαρδισμού, ενώ στη συνέχεια αποτέλεσε το βασικό αεροπλάνο της Στρατιωτικής Αεροπορίας για τα πρώτα χρόνια μετά τον πόλεμο. Χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα κατά τις επιχειρήσεις στη Μικρασιατική εκστρατεία. Από το 1922 τα Bre XIV πετούσαν στο αεροδρόμιο του Σέδες, στη Σχολή Οδηγών Αεροπορίας, όπου αργότερα χρησιμοποιήθηκαν και ως προχωρημένο εκπαιδευτικό από το 2ο Σμήνος Μετεκπαιδεύσεως για την εκπαίδευση παρατηρητών. Τον Οκτώβριο του 1931 αξιοποιούνταν επτά αεροπλάνα, ενώ εκτιμάται ότι αποσύρθηκαν λίγο αργότερα.


Bristol Blenheim Mk IV

  • Ρόλος: Βομβαρδιστικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 17.17m, Mήκος 13.00m, Ύψος 3.00m
  • Κινητήρας: 2 × 2 Bristol Mercury XV (920 hp)
  • Οπλισμός: 1 x .303in πολυβόλο τύπου Vickers, 1,000 lb φορτίο βομβών
  • Πλήρωμα: 3
  • Αριθμός: 9-12
  • Χώρα Κατασκευής: Μεγάλη Βρετανία
  • Περίοδος χρήσης: 1937 – 1941

Τα ελληνικά Blenheim Mk IV παραδόθηκαν λίγα χρόνια πριν τον Β’ ΠΠ, εμφανίζοντας πολλές ελλείψεις στον εξοπλισμό τους. Συγκεκριμένα, δεν διέθεταν σκοπευτικά, ασύρματο, φορείς βομβών και ενδοεπικοινωνία, καθώς τα αντίστοιχα συστήματα είτε δεν παραδόθηκαν εγκαίρως είτε κατασχέθηκαν στις χώρες παραγωγής τους με την έναρξη του πολέμου. Οι παραπάνω ελλείψεις καθιστούσαν τα αεροπλάνα ανίκανα να επιχειρήσουν, οπότε χρειάστηκε η πλήρης εφευρετικότητα των τεχνικών της 32ης Μοίρας Βομβαρδισμού για να τις αντιμετωπίσουν με τα ελάχιστα μέσα που διέθεταν, κατασκευάζοντας υποκατάστατο σκοπευτικό και τροποποιώντας τα σημεία ανάρτησης για τη μεταφορά βομβών. Συνολικά, 9 με 12 αεροσκάφη παραλήφθηκαν ενώ μια πρόσθετη παραγγελία άλλων 12 αεροσκαφών του τύπου τελικά δεν εκτελέστηκε. Τα Blenheim Mk IV της προπολεμικής περιόδου είναι διαφορετικά από τα Blenheim MkI/IV που εδόθησαν από τους Βρετανούς το 1941, τα οποία είχαν τις τυπικές βρετανικές προδιαγραφές.


Dornier Do 22KG

  • Ρόλος: Ναυτικής Συνεργασίας
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 16.20m, Mήκος 13.12m, Ύψος 4.83m
  • Κινητήρας: 1 x Hispano – Suiza 12Y21 (910 hp)
  • Οπλισμός: 2 × 7,92 mm πολυβόλα τύπου FN-Browning, 500 lb φορτίο βομβών
  • Πλήρωμα: 3
  • Αριθμός: 12
  • Χώρα Κατασκευής: Γερμανία
  • Περίοδος χρήσης: 1938 – 1941

Τον Οκτώβριο του 1940 η Ελληνική Βασιλική Αεροπορία διέθετε 12 Do 22Kg τα οποία παραλήφθηκαν το διάστημα 1938-1939 και τοποθετήθηκαν στη 12η Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας. Η έλλειψη σύγχρονων αεροπλάνων στρατιωτικής συνεργασίας επέβαλε την αντικατάσταση των πλωτήρων από κανονικό σύστημα προσγείωσης σε οκτώ Do 22Kg τα οποία εντάχθηκαν στη 12η Μοίρα Στρατιωτικής Συνεργασίας και παραδόθηκαν στην υπό αναδιοργάνωση 2η Μοίρα Παρατήρησης την άνοιξη του 1941. Tα περισσότερα αεροπλάνα καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια αεροπορικών προσβολών, εκτός από ένα που διέφυγε στην Αίγυπτο και υπηρέτησε υπό βρετανική διοίκηση για σύντομο χρονικό διάστημα.


Fairey Battle B.1

  • Ρόλος: Βομβαρδιστικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 16.46m, Mήκος 12.85m, Ύψος 4.72m
  • Κινητήρας: 1 × Rolls Royce Merlin I/II/III or V (1030 hp)
  • Οπλισμός: 1 × .303in mm πολυβόλο τύπου Browning, 1.000 lb φορτίο βομβών
  • Πλήρωμα: 2
  • Αριθμός: 11
  • Χώρα Κατασκευής: Μεγάλη Βρετανία
  • Περίοδος χρήσης: 1940 – 1941

Η Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε έντεκα Battle B.1τον Μάρτιο του 1940, τα οποία εντάχθηκαν στην 33η Μοίρα Βομβαρδισμού και συμμετείχαν στις επιχειρήσεις του Ελληνοϊταλικού Πολέμου. Τα αεροπλάνα παραδόθηκαν από τους Βρετανούς σε αντικατάσταση των 12 Blenheim IV τα οποία κατασχέθηκαν με την έναρξη του Β’ ΠΠ. Ένα, δωδέκατο, αεροπλάνο χάθηκε όταν το πλοίο μεταφοράς του βυθίστηκε κατόπιν τορπιλισμού του. Όλα τα Battle καταστράφηκαν στο έδαφος ή στον αέρα κατά τις επιχειρήσεις του 1940-1941.


Fairey IIIF MkI/III/IIIM

  • Ρόλος: Ναυτικής Συνεργασίας
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 13.95m, Mήκος 11.20m, Ύψος 4.32m
  • Κινητήρας: 1 x Napier Lion XIA (570 hp)
  • Οπλισμός: 1 × .303in mm πολυβόλο τύπου Lewis, 1 × .303in mm πολυβόλο τύπου Vickers, 500 lb φορτίο βομβών
  • Πλήρωμα: 3
  • Αριθμός: 14
  • Χώρα Κατασκευής: Μεγάλη Βρετανία
  • Περίοδος σε υπηρεσία: 1929 – 1941

Στα μέσα της δεκαετίας του ’20 η Διοίκηση Αεροπορικής Ναυτικής Συνεργασίας προέβη στον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντoς εξοπλισμού παραγγέλλοντας αρχικά ένα Fairey IIIF MkI. Το αεροσκάφος ενισχύθηκε και από άλλα που παραδόθηκαν στις 23 Ιουλίου του 1931, φτάνοντας τελικά τον αριθμό των δέκα, ενώ άλλα τέσσερα παρελήφθησαν μεταχειρισμένα το 1937. Τον Οκτώβριο του 1940 τα αεροσκάφη ήταν εννέα και άνηκαν στην 11η Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας. Τα Fairey IIIF είχαν διακριτικά Ν1 έως Ν14 και εθνόσημα στην άτρακτο, στο πηδάλιο διεύθυνσης και τις πτέρυγες. Κατά τον Ελληνοϊταλικό πόλεμο, τα αεροσκάφη του τύπου χρησιμοποιήθηκαν κυρίως σε αποστολές παρατήρησης και συνοδείας νηοπομπών. Όλα καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια των εχθροπραξιών.


Gloster Gladiator Mk I/Mk II

  • Ρόλος: Μαχητικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 9.83m, Mήκος 8.36m, Ύψος 3.58m
  • Κινητήρας: 1 x Bristol Mercury VIIIA/VIIAS (830 hp)
  • Οπλισμός: 4 × .303in mm πολυβόλα τύπου BSA (Colt) Browning
  • Πλήρωμα: 1
  • Αριθμός: 14-19
  • Χώρα Κατασκευής: Μεγάλη Βρετανία
  • Περίοδος χρήσης: 1937 – 1941

Τα πρώτα δύο Gladiator Mk I της Πολεμικής Αεροπορίας ήταν δωρεά του Έλληνα ομογενή Στυλιανού Σαρπάκη από την Αίγυπτο, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για εκπαίδευση σε τακτικές αερομαχίας. Μετά την καταστροφή του ενός σε ατύχημα, το εναπομένον αεροπλάνο χρησιμοποιήθηκε σε αποστολές περιπολίας.
Από το Δεκέμβριο 1940 έως τον Απρίλιο 1941 η Βρετανία παραχώρησε μερικά Gladiator Mk I/ Mk II τα οποία εντάχθηκαν στην 21η Μοίρα Διώξεως, η οποία επιχειρούσε μέχρι τότε με PZL P.24.


Gloster «Mars» VI Nighthawk

  • Ρόλος: Διώξεως
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 8.55m, Mήκος 5.50m, Ύψος 2.90m
  • Κινητήρας: 1 x Armstrong Siddeley Jaguar II (325 hp)
  • Οπλισμός: 2 × .303in πολυβόλα τύπου Vickers
  • Πλήρωμα: 1
  • Αριθμός: 25
  • Χώρα Κατασκευής: Μεγάλη Βρετανία
  • Περίοδος σε υπηρεσία : 1923 – 1941

Με το τέλος της Μικρασιατικής εκστρατείας και προκειμένου να αντιμετωπισθεί η σημαντική έλλειψη μαχητικών, παραγγέλθηκαν 25 Gloster «Mars» VI Nighthawk, ενώ τουλάχιστον 13 είχαν παραληφθεί και ήταν ετοιμοπόλεμα όταν υπογράφηκε η συνθήκη της Λωζάννης. Τα πρώτα αεροσκάφη παρελήφθησαν βαμμένα με χρώμα αλουμινίου και είχαν αριθμούς από 1-13 στην άτρακτο με εθνόσημα στις πτέρυγες και το πηδάλιο διεύθυνσης. Αργότερα βάφτηκαν σκούρα πράσινα και πήραν κωδικούς «Δ» (π.χ. Δ84, 86) σε λευκό χρώμα. Μέχρι το 1935 ήταν ο μοναδικός τύπος καταδιωκτικού της Αεροπορίας, ενώ αργότερα χρησιμοποιήθηκαν για επιχειρησιακή εκπαίδευση στη Σχολή Ικάρων μέχρι το 1939. Διασώζονταν μέχρι τον Απρίλιο του ’41, οπότε και καταστράφηκαν χωρίς να λάβουν μέρος στις επιχειρήσεις του 1940-1941.


Hawker Horsley Mk II

  • Ρόλος: Βομβαρδιστικό / Eκπαιδευτικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 17.22m, Mήκος 11.83m, Ύψος 4.16m/li>
  • Κινητήρας: 1 x Rolls-Royce Condor III V-12 (650 hp)
  • Οπλισμός: 1 × .303in πολυβόλο τύπου Vickers, 1 × .303in πολυβόλο τύπου Lewis, 1500 lb φορτίο βομβών ή μια τορπίλη
  • Πλήρωμα: 2
  • Αριθμός: 6
  • Χώρα Κατασκευής: Μεγάλη Βρετανία
  • Περίοδος σε υπηρεσία : 1929 – 1941

Το Hawker Horsley Mk II τη δεκαετία του ’20 εντυπωσίαζε με τις διαστάσεις του. Έξι παραγγέλθηκαν το 1929 από το Ναυτικό Αεροπορικό Σώμα (ΝΑΣ) και παραλήφθηκαν βαμμένα σε χρώμα αλουμινίου με κωδικούς ΒΒ1 έως ΒΒ6, ενώ αργότερα οι κωδικοί έγιναν Β1 έως Β6, με εθνόσημα στις πτέρυγες και στο πηδάλιο διεύθυνσης καθώς και μια μικρή άγκυρα στο κάθετο σταθερό.
Τον Ιούλιο του 1934, σε επίδειξη καλής θέλησης λίγους μήνες μετά την υπογραφή του Συμφώνου της Βαλκανικής Συνεννοήσεως, τρία Horsley επισκέφθηκαν τις περισσότερες βαλκανικές πρωτεύουσες.
Τα τελευταία χρόνια της υπηρεσίας τους τα Horsley χρησιμοποιήθηκαν ως εκπαιδευτικά. Καταστράφηκαν τον Απρίλιο του ’41, χωρίς να χρησιμοποιηθούν στον Ελληνοϊταλικό πόλεμο.


Henschel Hs 126K-6

  • Ρόλος: Βομβαρδιστικό / Αναγνωριστικό
  • Διαστάσεις: : Εκπέτασμα 14.50m, Mήκος 10.85m, Ύψος 3.75m
  • Κινητήρας: 1 x Bramo 323A-2 Fafnir (900 hp)
  • Οπλισμός: 3 × 7.92mm πολυβόλα τύπου FN-Browning, 330 lb φορτίο βομβών
  • Πλήρωμα: 2
  • Αριθμός: 16
  • Χώρα Κατασκευής: Γερμανία
  • Περίοδος χρήσης: 1939 – 1941

Το Henschel Hs 126K-6 ήταν το πλέον σύγχρονο αεροπλάνο στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας το 1940, με 16 συνολικά αεροπλάνα να παραδίδονται το Δεκέμβριο του 1939. Ήταν από τα λίγα αεροπλάνα της περιόδου που παραδόθηκαν πλήρως εξοπλισμένα και συνοδεύονταν από ελληνικές μεταφράσεις των γερμανικών τεχνικών εγχειριδίων. Έφερε δύο πολυβόλα εμπρόσθιας βολής και ένα πολυβόλο σε περιστρεφόμενη βάση για τον παρατηρητή, ενώ μετέφερε διάφορα είδη εγχώρια κατασκευασμένων βομβών.
Τα Hs 126K-6 χρησιμοποιήθηκαν από τα 3.1 και 3.2 Ανεξάρτητα Σμήνη σε αποστολές παρατήρησης και αναγνώρισης κατά τον Ελληνο-ιταλικό πόλεμο.


PZL P.24F/G

  • Ρόλος: Μαχητικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 10.68m, Mήκος 7.60m, Ύψος 2.69m
  • Κινητήρας: 1 x Gnome Rhone 14NO7 (950 hp)
  • Οπλισμός: 2 x 7,92 mm πολυβόλα τύπου LK32, 2 x 20 mm πυροβόλα τύπου Oerlikon FF
  • Πλήρωμα: 1
  • Αριθμός: 36
  • Χώρα Κατασκευής: Πολωνία
  • Περίοδος χρήσης: 1936 – 1941

Τα αεροπλάνα που σήκωναν το βάρος των εναέριων μαχών κατά το εξάμηνο του Ελληνοϊταλικού Πολέμου ήταν τα τριάντα έξι PZL P.24F και G της 21ης, 22ης και 23ης Μοίρας Διώξεως της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας.
Το συμβόλαιο για την προμήθεια των P.24 υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο του 1936, με την παράδοση να ολοκληρώνεται τον Μάιο του 1937, λόγω καθυστερημένης παράδοσης των πυροβόλων LK 32 από την Τσεχοσλοβάκικη εταιρεία κατασκευής. Τα αεροσκάφη είχαν την τυπική διαμόρφωση, , περιλαμβάνοντας ασύρματο γερμανικής κατασκευής και σύστημα οξυγόνου αμερικανικής κατασκευής.
Εκτός από 11 αεροπλάνα που καταστράφηκαν στο έδαφος, τα υπόλοιπα καταρρίφθηκαν σε αερομαχίες, επανδρωμένα ενίοτε με νέους και άπειρους αεροπόρους. Σύμφωνα με πολωνικές πηγές, τριάντα πέντε ελληνικά P.24 κατέρριψαν μεταξύ Νοεμβρίου 1940 – Απριλίου 1941 σαράντα εχθρικά αεροσκάφη, εκ των οποίων ένα με εμβολισμό.


Potez 633 B2 Grec

  • Ρόλος: Βομβαρδιστικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 16.00m, Mήκος 11.07m, Ύψος 3.62m
  • Κινητήρας: 2 x GNOME-RHONE 14 M6/M7 (700 hp)
  • Οπλισμός: 2 x 7.5mm πολυβόλα τύπου MAC 1934, 8 βόμβες των 60kg
  • Πλήρωμα: 3
  • Αριθμός: 12
  • Χώρα Κατασκευής: Γαλλία
  • Περίοδος χρήσης: 1938 – 1941

Το Potez 633 κατασκευάσθηκε αποκλειστικά για εξαγωγή. Η Ελληνική Βασιλική Αεροπορία (ΕΒΑ) παράγγειλε είκοσι τέσσερα αεροσκάφη, από τα οποία παρελήφθησαν τελικά δεκατρία, εκ των οποίων ένα καταστράφηκε κατά την παράδοση. Έτσι, τα δώδεκα εναπομείναντα εντάχθηκαν το 1938 στην 31η Μοίρα Βομβαρδισμού. Με την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, τα δώδεκα υπολειπόμενα αεροσκάφη του τύπου κατασχέθηκαν από τους Γάλλους. Στις αρχές του 1941 τα Potez 633 ήταν βαμμένα με την τυπική παραλλαγή Dark Green / Light Earth / Light Blue. Τα εθνόσημα ήταν βαμμένα στην άτρακτο και στις κάτω επιφάνειες των πτερύγων.


Bristol Blenheim Mk I

  • Ρόλος: Βομβαρδιστικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 17.17 m, μήκος 12.11 m, ύψος 3.91m
  • Κινητήρας: 2 x Bristol Mercury VII (840 hp)
  • Οπλισμός: 1 × 0.5in πολυβόλο τύπου Browning, 1 × 0.303in πολυβόλο τύπου Vickers, 1.000 lb φορτίο βομβών
  • Πλήρωμα: 3
  • Αριθμός σε υπηρεσία: 6
  • Χώρα Κατασκευής: Μεγάλη Βρετανία
  • Περίοδος σε υπηρεσία : 1941

Έξι Blenheim MkI, προερχόμενα από τη RAF, παρελήφθησαν από την 32η Μοίρα Βομβαρδισμού ως ενίσχυση μετά τις απώλειες κατά τις επιχειρήσεις στο Αλβανικό μέτωπο. Τα αεροσκάφη έφεραν και τις δύο παραλλαγές σε χρήση τότε με τη Βρετανική αεροπορία, ενώ οι βρετανικοί σειριακοί αριθμοί αντικαταστάθηκαν με τα διακριτικά Β263 έως Β268. Κανένα αεροπλάνο δεν διασώθηκε μετά τη γερμανική εισβολή στην Ελλάδα.


Σημκαντικά επίσης πολεμικά αεροσκάφη της εποχής ήταν και τα: Jungers G24he, Jungers Ju 52-3m, Potez 25 TOE, Fieseler Fi-156, Gloster Gladiator MkII, Jungers Jungmann, Savoia Marchetti S.M.97-I. Sparviero

Πηγή: Πολεμική Αεροπορία

 

 

 

Αντώνης Καρακωνσταντής
Περί Αντώνης Καρακωνσταντής 5 Άρθρα
Διαχειριστής

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης